Gatebil

Gatebil är känd som “THE HOTTEST TRACK DAY FESTIVALS IN THE WORLD” med deltagare och besökande från hela världen.
Totalt besöker över 80 000 bil-frälsta Gatebil entusiaster 5 festival varje år.

rudskogen_juli_01-990x655GATEBIL SEDEN 1993 
Det hela startade i 1993 med att ett kompisgäng från Kongsberg i Norge, hyrde Rudskogen Motorcenter för att “race ifrån sig” med sina egna gatebilar. Rudskogen hade precis blivit byggt, och det var inte många tillfällen för gatebilar att få komma och köra på banan. Porsche klubb Norge och Norsk Sportsvogn Klubb, var dom enda som hade frikörning, men det var väldigt begränsat vem som fick delta. Ryktet gick fort om att arrangemanget på Rudskogen som var “öppet för alla gatebilar” (därav namnet Gatebil), och för varje år kom det fler och fler till Gatebil’s årliga “träff”, alltid andra helgen i juli. På slutet av 90-talet var tillströmningen väldigt stor för att få köra på banan, så att Gatebil expanderade med två arrangemang. Rudskogen igen i september och ett par år senare Vålerbanan i maj. I 2006 blev det också klart för Gatebil på Mantorp Park i Sverige och Gatebil On Ice.


FRÅN BILTRÄFF  TILl FESTIVAL

På slutet av 90-talet växte sig Gatebil från 1 till 3 dagar, och många deltagare tog med sig husvagnar, bussar och tält för att bo på området hela helgen. Detsamma gjorde publiken, och 2004 var första året för Gatebil’s stora party-camp. Samtidigt var det premiär för “Gatebil Aftertrack”, med konserter och show, bl.a. kåring av “Årets Gatebil Babe”. Gatebil gick då från en bilträff till att bli en festival.

UTVECKLING AV BILAR
Bilarna som deltog på Gatebil hade en våldsam utveckling. I starten var det för det mesta helt vanliga gatebilar med sänkt fjädring och som alltid trimmade, och du var kung på banan i en standard BMW M3, Audi S2 eller chiptrimmad Sierra Cosworth. Efter ett ta blev det fler och fler som byggde om bilarna med vältbur och säkerhetsutrustning som rena racerbilar, och det blev fort ett kapplöp om att ha mest möjliga hästkrafter. I 2000 deltog för första gången Hans Dahlbäck från Sverige med sin legendariska VW Golf 4×4, som troligtvis hade över 1000 hästar. Att köra ifrån Golf’en till Dahlbäck blev fort en målstock och motivation för många, och bilar med 7-800 hästar och mer, blev fort väldigt vanligt. Rekorden har nog fortfarande Magnor Mydland från Moi, Norge, som kunde visa fram gott över 2000 hästar i sin gateregistrerade Ford Granada.

Till slut blev det också egna heat för registrerade och ikke registrerade bilar, samt egen “Gatebil Racing serie” som idag heter “Gatebil Extrem”.

BRESLADDEN
Fler och fler började också att sladda runt banan, och i 2002 kårade Gatebil för första gången en “Norgemästare i Bredsladd” rund långsvängen på Rudskogen. På mitten av 2000-talet kom också “drifting” för fullt till Norge, och det blev även egna heat med frikörning för driftningsbilar.

utstilling_01 (1)PREMIERING AV DE FINASTE BILARNA
Helt från den första Gatebilträffen har det kommit massa av fina bilar som inte önskar att köra på banan, men som endast var med för att ställa ut bilen. På alla festivaler väljer Gatebil’s egen jury ut en av dom allra finaste i många olika klasser. Allt från styling och tuningbilar till märkesklasser (Audi, BMW, Ford, Nissan osv.), plus specialklasser som veteran/retro, Amcar, sportbilar, finaste motorrumet, fälgar, finaste monter, bäst klubb, mm.

 

 

FRÅN HELA VÄRLDEN TILL GATEBIL
Från mitten av 2000-talet kom det också fram fler och fler utländska bilar på Gatebil. Svenskarna hade vart med länge, men nu kom också deltagare från andra land i Europa, speciellt från England. I 2012 arrangerade Gatebil för första gången “VM i Bredsladd”, och förare från hela 14 nationer deltog i tävlingen!